Gripper - test prototype II - februari/maart 2022

  • apr 2022
  • Jacqueline van Aalst
  • 421
Jacqueline van Aalst
Gripper
  • Evelyn Visschedijk

EERSTE TESTANALYSE

Hoe ziet Gripper eruit

leuk = 66%

zou leuker kunnen = 33%

De kleur zou anders kunnen, maar niemand vind Gripper eng of kinderachtig.

conclusie: we laten Gripper zoals ie is

Gripper spelen

8,2

Mensen vinden het leuk en zouden het graag vaker willen spelen. De periode van een week is te kort om te inventariseren hoe vaak men gemiddeld speelt.

Zou je het aanraden aan anderen?

“Ja want het is gewoon zo’n leuk spel!”

“Ja! Het is leuk, je kan dingen van elkaar te weten komen die je nog niet wist en je kan ermee lachen”

“Leerzaam en een zoektocht om elkaar beter te leren kennen”

“Ja hood, leuk en creatief spel”

Duur van spelen

Van 15 minuten tot meer dan 60 minuten, gemiddeld ongeveer een half uur.

Uitslag bijhouden

De whiteboards nodigden uit om de score bij te houden tijdens het spel.

Wij zien nog wel nut in iets om de scores te onthouden tussen de spellen (en dus aan te sporen om vaker te spelen).

Moeilijkheidsgraad

7,5 (waarvan 1 onvoldoende, een 5)

Een verhaal vertellen is …

Leuk, maar ook lastig of spannend.

Bij spelers die het moeilijk vonden hielp het vragen stellen of meer een gesprek hebben met of hulp van een andere speler (de volwassene?). Dat is ook meer de rol van volwassenen: begeleidend, hulp door vragen of met voorbeelden.

“het verschilt per kind”

“Moesten een drempel over, moeilijk om een minuut vol te praten over jezelf, de juiste woorden vinden was ook niet altijd makkelijk”

“Leuk en je leerde nieuwe dingen over andere mensen”

“Leuk maar ook wel spannend sommige meiden werden beetje onzeker”

“Lach opwekkend was leuk je leert elkaar beter kennen”

Woorden raden is …

Overwegend leuk, verrassend en grappig, maar ook lastig.

Het was jammer als er geen punten gescoord worden, maar meestal niet erg.

“Er werd flink gelachen”

“Soms wel een drempel, omdat het over persoonlijke dingen gaat”

Leeftijd

Vanaf 7-8 jaar is het goed te spelen, dat is ook de leeftijd vanaf wanneer kinderen zelf kunnen lezen en schrijven.

Voor jongere kinderen werden er door gezinnen andere oplossingen bedacht.

Wij hebben voor nu overgenomen dat er ook 2 symbolen op de kaartjes staan, omdat dat ook goed zou kunnen werken voor minder talige kinderen.

Onderwerpen

Leuk: Van alles, waaronder huisdieren, waar je je op verheugt, sport en hobbies, vakantie, vrienden, film, idool, winter, feestdagen.

Lastig: Afhankelijk per kind, o.a. wat je later wilt worden, school, eenzaamheid, je beste eigenschap, praten over jezelf.

Extra onderwerpen:

We hebben al wat aanpassingen gedaan in de onderwerpen: het normerende/oordelende eraf gehaald (eenzaamheid veranderd naar alleen zijn, je beste eigenschap veranderd naar waar ben je goed in)

Type verhalen

Heel verschillend en telkens anders: algemeen, persoonlijk, realistisch, gek, fantasie

“het waren vooral persoonlijke verhalen die dan achteraf een stempeltje : maar dat heb ik verzonnen hoor, kregen”

“Telkens anders grappig leuk spannend”

Hoor je nieuwe dingen?

Van de volwassenen zegt 5 vd 9 ja: gesprek komt op gang, nieuwe inzichten in gedachtengang of een goed observatiemoment.

Van de kinderen zegt 6 vd 9 ja, en dat ze het leuk vinden om dingen over privé of vroeger te horen. > dit is eigenlijk nog een belangrijker en interessanter inzicht!

Gripper-kaarten

Zijn weinig gebruikt of weten we niet zeker.

> We weten niet zeker of deze nodig zijn.



Trefwoorden