In Vleuten zien we dat er veel beroep wordt gedaan op gespecialiseerde jeugdhulp door ouders en jongeren. Professionals zien oorzaken in de prestatiemaatschappij: het gevoel van maakbaarheid van succes en het moeten voldoen aan een (ongeschreven) norm. Wij gaan op zoek hoe die prestatiedruk zich manifesteert in de wijk.
Wanneer is goed goed genoeg? En wie is nou verantwoordelijk voor het - toekomstig - geluk van een kind? En hoe ga je daar mee om?
Methode
De aanpak van Vleuten Versterkt is een systeem analyse.
Met holistische blik kijken we vanuit verschillende kanten naar het systeem. Een belangrijke eigenschap van deze methodiek is dat de visie en de interventies om het systeem te veranderen, samen met alle deelnemers worden bedacht, op basis van de uitkomsten en inzichten van het onderzoek. Je weet van te voren dus niet wat er uit gaat komen. Kenmerkend is dat we strak sturen op het proces en dat we niet vooruitlopen op de oplossingen.
De werkwijze start altijd met een duidelijke scope en probleemstelling en bouwt voort op dat wat er al is gedaan in de praktijk en in onderzoek. In Vleuten focussen we ons op ouders met kinderen van 10-14 jaar die in Vleuten op school gaan en of in Vleuten wonen en de professionals die zorg, welzijn en onderwijs aanbieden aan deze leerlingen. De probleemstelling is: hoe behouden we de positieve kanten van prestatiedruk en laat je de negatieve kanten verdwijnen opdat er een nieuw evenwicht ontstaat?
Vervolgens ga je het systeem begrijpen; je onderzoekt op een specifieke plek, in dit geval Vleuten, de onderlinge relaties: wat gebeurt daar? Zien we onbedoelde effecten? Welke kansen zijn er? Vanuit de perspectieven van jongeren, ouders en professionals kijk je zo naar hun behoeftes en problemen. Zo komen we tot interventies die ouders, jongeren en professionals kunnen uitvoeren om de positieve kanten van prestatiedruk te behouden en de negatieve kanten te laten verdwijnen.
Meer weten of op de hoogte blijven? Vul dan je contactgegevens in via de knop hieronder.