Boks logo powered by garage2020
Boks logo powered by garage2020
  • Registreer
  • Log in
Log inRegistreer
  • Home
  • Tijdlijn
  • Thema's
  • Wie is wie?
  • Evenementen

Deel

Help

Start rondleidingService en help
  • Prototypes testen
  • Prototypes testen
  • Entree
  • Leden
  • Chatbox
entreeledenchatbox
    Home
    Tijdlijn
    Thema's
    Wie is wie?
    Evenementen

    Service en help
    • Home
    • Tijdlijn

    Proefmodel testen

    Hoe een idee wordt ontvangen of gebruikt is in je hoofd vaak anders dan in de realiteit. Een manier om een idee of een onderdeel van een idee te testen in de praktijk is het maken van een prototype.

    Deze kunnen erg variëren in vorm; van een ontwerp dat zelfgeknutseld is in een paar minuten tot een app waar een team maanden aan heeft gewerkt. Een uitgebreid prototype is niet per se beter dan een simpel prototype. Het doel is om te zien in hoeverre je idee aanslaat bij de gebruiker en deze stapsgewijs steeds wat te verbeteren.  



    Gemiddelde duur: paar minuten tot een halfuur 

    Benodigdheden:
    Test plan, participant(en), interviewer

    Aantal mensen
    2+ mensen (bijv. Interviewer,  participanten)  

    Wat heb je eraan?

    Inzichten in hoe de doelgroep denkt en omgaat met je ontwerp.
    Vaak als je het idee daadwerkelijk gaat maken, kom je problemen tegen waar je nog niet aan had gedacht.
    Wanneer het idee goed wordt ontvangen, is er validatie waarom je ontwerp bestaansrecht heeft.

    Wanneer gebruik je het?

    Ontwerpen is een iteratief proces. Daarom is het aan te raden om proefmodellen gedurende het hele design proces te gebruiken. 



    proefmodellen hoeven er absoluut niet altijd gelijk helemaal slick en ‘af’ uit te zien. Om feedback op te halen of mensen een idee te laten ervaren, kan een ‘low-fidelity’ of papieren prototype al genoeg zijn. In dit voorbeeld gingen hulpverleners als Life Tinder Profielen de straat op en spraken met mensen over het effect van zelf je hulpverlener mogen kiezen op basis van een profiel.

    Een onderwerp als uitbuiting is lastig om in een klas te bespreken. Vooral omdat er veel schaamte heerst onder leerlingen die er mee te maken hebben gehad. Om erachter te komen wat voor vorm aansluit bij de jongeren om over dit onderwerp te praten, maakten we 3 kleine proefmodellen. Een instagram game, een escape game en een test bot. We werkten niet alle proefmodellen compleet uit, maar op zo'n manier met dezelfde lesstof zodat we goed konden vergelijken bij welke proefmodel het gesprek ontstond en waarbij de lesstof het beste bleef hangen.

    Om de waarde van robotica te verkennen voor ouders die opvoeden hebben we i.s.m. de TU Delft leuke interactie opdrachten gedaan met een NOA robot die ze al gebruikten. We hebben toen geleerd dat robots iets toevoegen omdat ze altijd bereikbaar zijn, gezellig zijn en vooral omdat ze geen gevoel van veroordeling hebben. Door gebruikt te maken van een bestaande robot, hebben we geleerd dat er weldegelijk een meerwaarde is voor robots en we gelukkig niet eerst bakken met geld en tijd hebben geïnvesteerd in complexe motoriek om te lopen of te grijpen. 

     


    < Terug
    Contact opnemen
    Vragen over deze tool?
    • Service & help
    • Sneltoetsen
    • Naar hoofdinhoud
    • Naar menu
    • Naar menu
    • Naar footer