Creatieve sessies met de doelgroep
De doelgroep weet zelf het beste wat ze nodig hebben. In plaats van vóór de doelgroep te denken, biedt een creatieve sessie de doelgroep handvatten om zelf oplossingen te bedenken voor de problematiek die zij ervaren. Dit is niet alleen goed ter inspiratie, maar geeft ook inzicht in de onderliggende behoeftes van de doelgroep. Zo weet je zeker dat de oplossing past bij de belevingswereld van het individu.
Gemiddelde duur: een tot twee uur
Benodigdheden:
- Een test plan
- Een toolkit (bijv. Lego)
Aantal mensen
2+ mensen intern (bijv. interviewer, notulist), Circa 5 participanten
Wat heb je eraan?
Wanneer gebruik je het?
Een creatieve sessie je kan gedurende het hele ontwerpproces gebruik met verschillende doeleinden.
Een creatieve sessie gebruik je in de start van het project om de onderliggende behoeftes naar boven te brengen. Na het ophalen van de behoeften, kan een creatieve sessie met de doelgroep tot out of the box ideeën komen. Tot slot kun je door samen met de doelgroep het idee uit te werken, zorgen dat het idee ook daarin goed aansluit bij de context en behoefte van de doelgroep.
Tijdens de ontwikkeling van Later! zijn meerdere creatieve sessies gehouden. Bij het zoeken naar de ideale woonvorm voor dak- en thuisloze jongeren is bijvoorbeeld samen met deze jongeren een versie gebouwd met lego. Bij het bouwen van een ‘lobby’ bij binnenkomst, werd de behoefte naar sociaal contact duidelijk. “Het zou zo fijn zijn als er altijd iemand is die je hallo zegt. Dan spreek je nog iemand op de dag en zit je niet de hele dag op je eigen kamer.”
We gaan allemaal met de tijd mee. Creatieve sessies hoeven niet meer fysiek te zijn tegenwoordig, maar met een digitaal whiteboard kom je ook al een heel eind. Samen met dwarsdenkers en hulpverleners is er gezocht naar alternatieven en versterking van het aanbod gezinshuizen op maat.