Bekende informatie verzamelen
Misschien wel de belangrijkste stap in het proces is het in kaart brengen van bekende informatie. Want als iets zonde van de tijd is, dan is het het opnieuw uitvinden van het wiel. Het kan in het begin van een vraagstuk helpen om grip te krijgen op het vraagstuk en een eerste focus aan te brengen in de oplossingsrichtingen. Maar ook later in het proces kan het van waarde zijn. Kun je bijvoorbeeld leren of gebruik maken van bestaande vergelijkbare oplossingen of initiatieven? Door dit gedurende het project te blijven doen, vergroot je de kans dat jouw project ook uiteindelijk datgene gaat bijdragen wat je voor ogen hebt.
Gemiddelde duur: verschillende dagdelen
Benodigdheden:
-
een laptop met internetverbinding
-
eventueel hardcopy materiaal zoals boeken
Aantal mensen
1 - 2 mensen
Wat heb je eraan?
Wanneer gebruik je het?
Het verzamelen van bekende informatie doe je in ieder geval aan het begin van het proces. Het blijft echter ook belangrijk in de verdere fases, omdat je gedurende het proces weer tegen nieuwe vragen en onduidelijkheden aan zult lopen. Immers, zoals de Socratische wijsheid luidt: ‘hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niks weet’! Bekende informatie kan helpen om door die vragen en onduidelijkheden heen te navigeren.
Het project “Messen preventie” was voor meerdere teamleden een “ver-van-mijn-bed-show”. Messengeweld onder jongeren is voor de meeste mensen ook iets wat alleen op het nieuws voorbij komt. Dat betekende voor het project dat we ons eerst goed moesten gaan verdiepen in de materie. Wie hebben hiermee te maken? Wat zijn de beweegredenen? Hoe ziet dit probleem eruit? Hoe groot is dit probleem? Om hier een idee over te krijgen, zijn we in verschillende informatiebronnen gedoken. Van politiecijfers tot documentaires, en van podcasts tot wetenschappelijk onderzoek, vanuit zoveel mogelijk verschillende invalshoeken hebben we geprobeerd om zicht te krijgen op de kwestie waar we mee te maken hebben.