Boks logo powered by garage2020
Boks logo powered by garage2020
  • Registreer
  • Log in
Log inRegistreer
  • Home
  • Tijdlijn
  • Thema's
  • Wie is wie?
  • Evenementen

Deel

Help

Start rondleidingService en help
  • Klantreis
  • Klantreis
  • Entree
  • Leden
  • Chatbox
entreeledenchatbox
    Home
    Tijdlijn
    Thema's
    Wie is wie?
    Evenementen

    Service en help
    • Home
    • Tijdlijn

    Klantreis

    Een klantreis is een chronologisch overzicht van gebeurtenissen vanuit het perspectief van de mensen die de oplossing gaan gebruiken. Dit helpt om inzichtelijk te maken waar de ervaren knelpunten en kansen zitten en daarmee ruimte voor verbetering. Deze manier van werken kan zowel gebruikt worden bij het ophalen van inzichten als bij het analyseren en visualiseren van de inzichten. 

    Gemiddelde duur: Uur tot aantal dagen 
     

    Benodigdheden:

    • interviews en/of observaties om een dag vast te leggen
    • Papier of (digitaal) whiteboard

    Aantal mensen
    participant en interviewer.  

    Wat heb je eraan?

    Overzichtelijke manier van communiceren van inzichten binnen de organisatie
    Anekdotes die inzichten kleur geven
    Inzichtelijk waar de grootste knelpunten en mogelijkheden zitten

    Wanneer gebruik je het?

    Tijdens het ophalen van inzichten, analyseren van inzichten en het communiceren van inzichten

    Om duidelijk te krijgen waar mogelijkheden zitten ter preventie van dak- en thuisloosheid, is gekozen voor het maken van een klantreis bij het ophalen van inzichten en tijdens de analyse fase. In gesprek met de jongeren is hun verhaal chronologisch beluisterd en tegelijkertijd op papier vastgelegd. Hierdoor kon de jongere reflecteren op zijn of haar eigen verhaal.

    Tijdens de analysefase zijn de knelpunten en kansen chronologisch geordend op post-its, om zo een focus in tijd te kunnen bepalen voor de oplossing. Kan de meeste impact worden behaald bij het dakloos worden of kunnen we voorkomen dat dit überhaubt plaatsvindt? Dit is vervolgens gevisualiseerd, waardoor met betrokkenen een gefundeerde keuze kon worden gemaakt.

     

    Het ministerie van VWS vroeg ons om een analyse van het huidige wervingsproces van nieuwe pleegouders. De centrale vraag: “Hoe kunnen we de werving van potentiële pleegouders optimaliseren en zorgen dat er meer pleeggezinnen bijkomen?” In een rapport en visualisatie van het proces delen we onze bevindingen. Door de inzichten van 22 interviews in een klantreis te bundelen, kwamen nieuwe knelpunten en kansen naar boven. Bijvoorbeeld, wat kunnen in de fase ‘informatie vragen’ en ‘aanmelden’ al aanpassen, zodat het proces daarna soepeler verloopt?

    Bij een complexe scheiding zijn naast het voormalige stel, ook vaak veel professionele partijen en mogelijk kinderen bij betrokken. Om niet te verzanden in deze complexiteit en de mogelijkheden voor interventie duidelijk weer te geven, is er gekozen voor een ‘klantreis’. Hiermee wordt visueel duidelijk waardoor de oplopen en hoe de parallelle rouwprocessen elkaar beïnvloeden. 

     

    Download klantreis template


    < Terug
    Vragen over deze tool?
    Contact opnemen
    • Service & help
    • Sneltoetsen
    • Naar hoofdinhoud
    • Naar menu
    • Naar menu
    • Naar footer