Observaties
Regelmatig bijten we ons direct vast aan het praten met de doelgroep. Maar doet de doelgroep ook daadwerkelijk wat ze zeggen? Met observeren ga je mee of neem je deel aan activiteit die aansluit bij het vraagstuk dat je wilt oplossen. Denk aan een dagje mee lopen met een jeugdzorg professional om beter te begrijpen hoe hun dag eruit ziet of een keer tuinieren met kwetsbare moeders om erachter te komen wat hen kan helpen om stress te verlagen. Het gaat met observeren niet om het bijhouden hoe vaak bepaald gedrag voorkomt, maar echt om te ervaren en te zien hoe de doelgroep zich in een vaak alledaagse setting gedraagt en te begrijpen waarom de doelgroep bepaald gedrag vertoont.
Gemiddelde duur: 2 uur tot een dag
Benodigdheden:
- Een plek
- Organisatie of persoon waar je mee mag lopen
- Onderzoeksplan
Aantal mensen
1-2 mensen
Wat heb je eraan?
Wanneer gebruik je het?
Vaak ga je observeren helemaal aan het begin van het design thinking proces, als je nog niet precies weet welk vraagstuk je wilt oplossen of als je nog niet veel context hebt opgehaald over je vraagstuk.
Je kunt observeren ook later in het proces inzetten als je een innovatie hebt bedacht en wilt onderzoeken hoe mensen op jouw innovatie reageren. Dit werkt vaak het beste bij sociale innovaties.
Op zoek naar lokale mogelijkheden om met de jeugd in gesprek te gaan over drugscriminaliteit, zijn we een avond op pad geweest met de jeugdboa's. Hoe maken zij contact over veiligheidsvraagstukken en wat kunnen wij daarvan leren?
Vanaf een comfortabel bankje zie je een hele hoop. Hoe gaan ouders met kinderen om? Wat voor ruimtelijke mogelijkheden zijn er? Hoe gaan ouders met elkaar om? Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Op zoek naar oplossingen in een kleuterklas, is het goed om te weten hoe het daar aan toe gaat. Hoe veel tijd hebben de leerkrachten? Wat zou hen helpen in de dagelijkse bezigheden? Zijn er activiteiten waar je op aan kunt sluiten?